Wprowadzenie
Reklama i marketing mają ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe. Od najprostszych przedmiotów, jak chleb czy mleko, po bardziej zaawansowane produkty, jak samochody i elektronika – wszystkie są na różne sposoby reklamowane i marketingowane. W tym artykule dowiesz się, jak są to robione i jak wpływają one na Twoje decyzje zakupowe.
Reklama i marketing a percepcja konsumenta
Reklama i marketing mają za zadanie wpłynąć na percepcję konsumenta o produkcie lub usłudze. Często panuje przekonanie, że lepiej jest zrobić reklamę stylizowaną na sztukę niż na reklamę typu „kup to”. Dlaczego? Ponieważ taka reklama może zainteresować czytelników, których nie interesują reklamy, a jednocześnie pokaże kilka zajmujących obrazów. Takie podejście może zwiększyć szansę na to, że użytkownik zapamięta reklamę i zdecyduje się na zakup.
Ponadto, firma reklamująca usługi powinna wiedzieć, na kogo chce wpłynąć. Jeśli oferta adresowana jest do młodych ludzi, to reklama powinna być skierowana do tej grupy wiekowej. Z drugiej strony, reklamy nakierowane na starszych ludzi mogą być spokojniejsze i bardziej konserwatywne. To zwiększy ich zainteresowanie reklamą oraz maksymalnie wpłynie na ich decyzję zakupu.
Psychologia zakupów i wpływ reklam
Reklama i marketing wpływają również na psychologię zakupów. Wielu ludzi decyduje się na zakup w oparciu o emocje, a nie racjonalne przemyślenia. Na przykład, reklama samochodu, która przedstawia go w otoczeniu pięknych widoków, może inspirować do zastanowienia się nad zakupem takiego samochodu, jako sposobu na realizowanie swoich marzeń. Takie emocjonalne podejście działa na podświadomość i zwiększa szansę na zakup.
Mając to na uwadze, warto zwrócić uwagę na to, jakie emocje wywołuje dana reklama. Emocje, które towarzyszyły reklamie, można wykorzystać do zwiększenia sprzedaży. Na przykład, reklama czekolady, która pokazywała wspaniały obrazek czekolady równolegle ze słodkim smakiem i przyjemnymi doznaniami, wpłynęła na percepcję konsumenta i zachęciła go do zakupu.
Podsumowanie
Reklama i marketing to kluczowe narzędzia, które wpływają na decyzję konsumentów. Włączając w swoją strategię reklamową emocje, psychologię zakupów czy dobrze dopasowane podejście do grupy odbiorców, spowoduje przyciągnięcie większej liczby klientów. Pamiętaj, że reklama i marketing to nie tylko zdjęcia pięknych produktów czy hasła sprzedażowe, ale przede wszystkim odpowiednio dobierana strategia reklamy.